čtvrtek 10. srpna 2017

GENIÁLNÍ PŘÍTELKYNĚ - Elena Ferrante


Originální název: L'amica geniale
Autor: Elena Ferrante
Překlad: Alice Flemrová
Počet stran: 294
Rok vydání: 2016
Vydal: PROSTOR, nakladatelství, s.r.o.



DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ


Román Geniální přítelkyně je prvním dílem stejnojmenné tetralogie italské autorky Eleny Ferrante. Elena Ferrante je pseudonym a o skutečnou totožnost autora nebo autorky se literární obec zajímá už od počátku devadesátých let, kdy vyšla její  románová prvotina L'amore molesto (1992, Tíživá láska). Elena Ferrante nicméně touží zůstat v anonymitě a proto prosí všechny, aby respektovali tohle přání.

Román Geniální přítelkyně a jeho další tři pokračování se staly celosvětovým bestsellerem a Elena Ferrante je kritikou řazena mezi největší žijící italské autory především díky svému strhujícímu vypravěčskému stylu.






Na začátku knihy máme netradičně uvedený Seznam postav, v němž je popsáno několik nejdůležitějších rodin, jména a povolání rodičů a jména dětí, což jsem opravdu, hlavně na začátku, ocenila a několikrát do seznamu nakoukla, než jsem se zorientovala.

Vypravěčkou příběhu je Elena Grecová, která už jako stará žena, vypráví příběh o sobě a své přítelkyni Lile. Na začátku vyprávění je oběma dívkám asi sedm let. Zatímco Elena je milá, hezká a poslušná dívenka, Lila je její pravý opak, odvážná a nekonvenční, která si vždy dělá co chce. Ukáže se ale, že je také velice inteligentní. Elena stojí většinou v jejím stínu. Lila má dar ze všeho co dělá, udělat dobrodružství a nadchnout Elenu, pro kterou je velikou motivací. Dívky mají mezi sebou zvláštní vztah. Jsou přítelkyně, ale také trochu rivalky. Když Lile její rodiče neumožní navštěvovat měšťanku, Lila se rozhodne studovat doma a je vždy krok před Elenou, ta se ji snaží dohnat a předehnat. V okamžiku, kdy Lilina touha po vzdělání upadá, Elena zjišťuje, že nemá motivaci. Přesto se snaží najít si svoji cestu a utvrdit se v tom, že vzdělání je nejvíc, co může dostat a způsob, jak se vymanit z dělnické čtvrti a také jak získat peníze, což je dětský sen obou dívek.


Bylo to tak. Po zbytek školního roku Lila úplně ztratila zájem o to, co děláme ve škole. A když jsem se jí zeptala, jaké knihy si půjčuje v knihovně, co čte, odsekla: “Už si nic nepůjčuju, z knih mě bolí hlava.”
Zato já jsem teď už studovala, čtení pro mě byl takřka příjemný zvyk. Ale záhy jsem musela konstatovat, že od té doby, co mi Lina přestala šlapat na paty a předbíhat mě v učení i v četbě, škola - ale i knihovna pana učitele Ferrara - už nebyla oním dobrodružstvím a stalo se z ní jen něco, co mi dobře jde a za co mě chválí.




Jak dívky dospívají, Elena si připadá čím dál ošklivější, zatímco z Lily, ošklivého káčátka se stává krásná labuť  a to samozřejmě neunikne pozornosti mladých mužů, další důvod k žárlivosti. Také proto se snaží být co nejlepší studentkou, aby alespoň v něčem byla před Lilou, což se jí také daří.




Protože příběh vypráví Elena, známe pouze její pocity a Lile do hlavy nevidíme. Elena ji má velmi ráda, přestože na ni občas žárlí. Lila působí jako ta, kdo má v tomto vztahu “navrch”, ale pak nás překvapí momenty, kdy se ukáže, že i Lila Elenu velmi miluje a právě naopak ona v ní vidí svoji geniální přítelkyni.

A v tom je krása tohoto románu, perfektně propracovaný příběh který ukazuje život v dělnické neapolské čtvrti v padesátých letech minulého století.  Pocity dospívajících dívek, které se musí naučit jak přežít v konkurenci ostatních děvčat, které se musí vyrovnat s realitou života, obhájit si svá přání před rodiči, aby se vymanili z jejich stínu a dostali se dál  a také se vyrovnat s válečnou minulostí čtvrti, s tím, co bylo před nimi, před Elenou a Lilou.

Ke konci padesátých let, kdy končí hospodářská krize způsobená druhou světovou válkou a začíná se budovat a rozvíjet nový svět, u čehož mladí lidé, kterým je kolem dvaceti chtějí být se začíná dělit společnost na ty, kterým se daří, ať vlastní prací nebo díky majetku, získaném za války nebo po válce, díky kolaboraci nebo stykům s mafií a na ty, kteří jsou nejsou schopni dosáhnout úspěchu, což je pro ně frustrující. Elena sleduje všechny tyto změny a zatímco šestnáctiletá Lila se sňatkem dostává mezi elitu čtvrti, ona nechce patřit mezi plebs, jak nazvala její kamarády její bývalá učitelka, která Eleně velmi pomáhá při studiu.

V roli snoubenky Lila vzbuzovala velikou závist a byla příčinou značné nevole. Její způsob bytí ostatně lidem vadil, už když byla hubená holčička, takže co teprve teď, když z ní byla dívka, která přišla k takovému štěstí.


Tahle knížka mě chytila od první stránky a můžu říct, že styl Eleny Ferrante je velice čtivý. Hodila nás mezi obyvatele téhle čtvrti, kde máme propletenec rodin a vztahů, ve kterých je mnohdy plno násilí a emocí a my tu chceme být, protože je to zase něco jiného, co tu už dlouho nebylo. Já jsem si velice libovala a zase po dlouhé době jsem měla pocit, že jsem tou knížkou úplně pohlcená. Pořád jsem potřebovala vědět, co bude dál, i když žádná velká dramata se nekonala, jen normální život. Těšila jsem se, až budu moct číst a ta knížka pro mě neměla žádná hluchá místa, kdy bych se nudila.



Prostě za mě perfektní čtenářský zážitek a jsem šťastná, že mě čekají ještě další tři díly, protože mě velmi zajímá, jak to s holkama bude dál. A nemůžu hodnotit jinak než 100 %

Kdybyste si knížku chtěli pořídit, nejlevnější cenu najdete na Srovname.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat